dinsdag 25 september 2007

CDBaby holding the cards

Cd van de week bij ctrlaltcountry.be is ‘What it is they became’ van de mij onbekende Keith Miles. Vanwege de enthousiaste recensie wilde ik mij de cd bestellen bij copain Gert van Eddy’s Records. Maar helaas: ook deze cd blijkt zoals zovele andere singersongwriter-cd’s van tegenwoordig alleen verkrijgbaar te zijn via de online shop cdbaby.

Te oordelen naar de 3 schitterende songs die op Keith Miles z’n MySpace staan is dat erg jammer. Zeker ‘Nolichucky idyll’ is een americana-pareltje dat niet misstaan had op Guy Clark z’n recentste album ‘Workbench songs’, één van mijn favoriete albums van het jaar.

Aangezien ik geen ervaring heb met aankopen via online shops en ik die dingen eerlijk gezegd niet vertrouw, zal ik maar hopen dat ‘What it is they became’ binnen enkele maanden door één of andere gewone firma alsnog opgepikt en verdeeld wordt zodat ik de cd dan toch via mijn vertrouwde platenwinkeltje zal kunnen bestellen. Ik ben het op deze manier ondertussen dan ook al gewend. Dat neemt echter niet weg dat het bijzonder frustrerend is dikwijls maanden te moeten wachten tot een cd ook via de gewone weg verkrijgbaar is. Zeker als het dan in vele gevallen om kleine meesterwerkjes gaat, zoals enkele jaren geleden met 'Sunday shoes' van Nels Andrews bijvoorbeeld dat zich inmiddels ook al in het compartiment 'Koesterplaatjes' van mijn cd-collecite bevindt.

In plaats van tonnen hersenloze geprefabriceerde pulp te verdelen, zouden de grote firma’s beter hun geld en energie steken in de écht goeie authentieke muziek. Dan zouden de grote winkelketens die stapels Borsato’s, Clouseau’s, Bauer’s, Beyoncé’s of Lotti’s, die toch door geen hond gekocht worden gezien ze een half jaar later tegen dumpprijzen aangeboden worden, eindelijk kunnen vervangen door platen die het écht verdienen om massaal gehoord te worden en wél uw zuurverdiende euro’s waard zijn. Stapels van ‘What it is they became’ van Keith Miles, bijvoorbeeld. Ik ben ervan overtuigd dat het met de platenverkoop meteen een stuk beter zou gaan. Écht goeie muziek wordt immers nog wél gekocht; pulp wordt alleen maar gedownload.

Geen opmerkingen: